KIRÁNDULÁS ÉS NÉHÁNY RÁNDULÁS – XXII. FEJEZET

Kirándulás és néhány rándulás  – ezzel a címmel debütált anno a legendás Tom & Jerry sorozat egyik epizódja, melyben a szabadságát töltő horgászó homo sapiens sapiens (közismertebb nevén: a Zember) a végén agyba-főbe veri kedvenc macsekunkat. A történet szerint Tom gazdája horgászni megy. A macska belelkesül és vele tart – Jerry egeret senki sem hívta. A két állat – szokásához híven – hozza a formáját és végül az egész kirándulásukra azt mondhatjuk: „Állat!” Főleg, hogy az ominózus részt – suttyomban – a hajdani Csehszlovákiában rajzoltatták! Ettől is olyan állatira kisvakondos a fű… De vajon létezik állatira jó kirándulás? Járjunk utána! Ja, csak szólok: ez egy blog, nem információs-tudományos-szupersztráda! Szóval be ne pipulj tőle! Inkább nesze, itt egy háztömb! Ismerős?

Makarenko írógépének margójára, Kutya-módra

Épp a Szomszédok egyik forgatási helyszínén voltunk Alternatív történész barátommalnevezetesen Sümeghy & Kutya Urak presszójában, a Muskátli Sörözőben –, amikor elmeséltem barátomnak, milyen akcióra is készül a társaság.

Közismert az úgynevezett „Makarenkói pofon”, azonban kevesen tudják, hogy a derék szovjet pedagógus totál ellenezte az erőszakot, testi fenyítést a nevelésben. Azt meg végképp kevesen tudják, hogy pályája egyik mélypontjaként értékelte, amikor történetesen egy írógépet vágott egy fiatal fejéhez.

kirándulás  földvár  Szomszédok Makarenkoi pofon

Jóllehet nem találta el az írógéppel a célszemélyt, azonban erről Informatikus barátunk kisfiának nem kell tudnia. A rosszcsont kisrácot néha pontosan a „Makarenkói pofon” ígéretével fenyítjük, amit néha meg is kap… Nos, hogy jólnevelt kisrácot faragjunk belőle, fejsze helyett elhatároztuk, hogy elvisszük a perkátai kirándulásunkra (is), ahol a túra végén a kastélyban egy olyan kiállítást is megtekintünk, ahol többek között számtalan jobbnál-jobb írógép is ki van állítva.

Útközben pedig elmeséljük neki Makarenkó bácsi és az írógép históriáját… Mivel nemrégiben töltötte be a kilencedik életévét, isten éltesse még kilencven kilenc évig! Okos srác, amikor nem lövöldöz a húga szeme felé játékpisztollyal… Már nem emlékszem, hogy ez az előtt vagy az után volt, hogy megmutattuk neki Makarenko képét… Nos, az írógép és a kiállítás persze ürügy is volt, mivel tudtuk, hogy közelg Alternatív történész barátom születésnapja, amit a túrán szándékoztunk megünnepelni, s hát valamilyen módon el kellett őt csalni…

Miután megittuk itókánkat Sümeghyék helyén, megnéztük még a gazdagréti gyönyörű templomot és a Csíkihegyek utcát is, ahol a sorozat forgott. Emléktábla nem hirdeti, hogy itten grasszált a „közös Böhm”, de a lényeg, hogy mi tudjuk. Egy tábla azért van, ami hírdesse, hogy a ház valamilyen díjat nyert azér'... de most már...

...irány Perkáta!

A terv az volt, hogy megtekintjük a bronzkori földvárat, amelynek hatalmas falai máig látszanak, főleg a Dunaújváros felé vezető főútról. Ezt követően pedig a kastélyban folytatjuk. A földvár maga az úgynevezett Vatya kultúra emléke, amely erődített földvárairól is ismert.

Már a településre vezető úton felkészítettük Informatikus barátom kissrácát, hogy írógépekkel fogunk találkozni… Rajtuk és alternatív történész barátomon kívül velünk tartott még Gyermekei aranyköpéseit szorgosan gyűjtő barátom is, akinek kisfia – ha jól emlékszem – a földvár falának láttán nem aranyköpéssel örvendeztetett meg ezúttal bennünket, de valami cifrával, mivel abban a hitben volt, hogy várat fog látni, a „föld” szó felett pedig elsiklott…

kirándulás  földvár  Szomszédok Makarenkoi pofon

Nos, leszálltunk a buszról és megkerestük a Peru Büfét, a túra kiindulópontját. Mester barátom is velünk szeretett volna tartani, hogy – immár majd féltucadik – gyermekének születése előtt, még talán utoljára, de matt másnaposra igya magát, azonban berendelték melózni, s csak telefonon át közvetíthettük számára, mennyire vizezett a csapolt ser a kocsmában… Miután üveges sörrel helyrehoztuk a hibát, konstatáltuk, hogy a törzsközönség olyan, mint A mi kis falunkban, így többet nem csodálkoztunk a csapolt ser állagán...

Nekilódultunk inkább és a Mátyás király utcán keresztül a Perkátai-vízfolyás felé vettük az irányt. Itt már nagyon ficánkolt Informatikus barátom kissráca, mert folyton Makarenkó és az ő írógépe volt a téma… hogy hogyan vágta a delikvens fejéhez…

Nos, az utca végén lefordultunk jobbra a vízfolyás felé. Egy rövid túra után jobb kéz felé a vízfolyás volt látható, bal kéz felöl pedig a földvár hatalmas fala magasodott elénk. Máig lélegzetelállító, kolosszális, egyszersmind értékes, kulturális kincsünk! Nézd meg magad is!

kirándulás  földvár  Szomszédok Makarenkoi pofon

A völgyben a két fiú elővette labdáját, a csapat vígan focizott, majd a felnőttek a magukkal hozott pezsgővel megünnepelték Alternatív történész barátom születésnapját. Isten éltesse sokáig! És mivel Gyermekei aranyköpéseit szorgosan gyűjtő barátom kissrácának is nemrégiben volt a születésnapja, őt is sok boldogság érje, Isten éltesse! A pezsgő, nos, az jól megoldotta a nyelvét, mármint Alternatív történész barátomét és számos sziporkát kaptunk arról, mi lett volna, ha a Dél győz az amerikai polgárháborúban, aztán követtük a vízfolyás és a földvár fala által kijelölt utat.

Balra húzódott a fal, jobbra a vízfolyás, több, mint egy kilométeren át (a képen pont fordítva). A levegőt harapni lehetett… meg a szendvicset… A vízfolyás aztán egy ponton beletorkollott a Pistolai-patakba, mi pedig lassan kijutottunk a műútra.

És most jöjjön Makarenko írógépe! Ja, az írógép már volt!

Az úton aztán besétáltunk a kastélyhoz, melyet pár éve gyönyörűen felújítottak. Érdemes megsasolni! Gyermekei aranyköpéseit szorgosan gyűjtő barátom a kirándulásunk előtt már járt is a kastélyban, ahol elmondása szerint egy gyönyörű kis fekete hölgyemény kalauzolta el. Ha te is kíváncsi vagy rá, kukkants csak be a kastélyba!

kirándulás  földvár  Szomszédok Makarenkoi pofon

Most is így volt, ottjártunkkor is ott volt a kis hölgyemény! Sőt! Igencsak kellemes asszociációra ingerelt, amikor megláttuk a kiállításon a rádiókat, ugyanis a nyálcsorgató férfiak gyülekezete bizony finomhangolást akart végezni, de nem ám a rádiók gombján, hanem a kis hölgy mellbimbóin, hátha bejön a végén a Szabad Európ-aaa…  Mert bizony mindenki a lánykát akarta finomhangolni, azonban végül a rádió lett, na...

De vissza a kastélyra! A Győry család építtette, amely a település múltjában jelentős szerepet játszott a tizennyolcadik század óta. A családdal kapcsolatos állandó kiállítás mellett a kínai kultúrával foglalkozó állandó tárlat is helyet kapott az épületben, mivel a település testvértelepülése a kínai Huaxiang. Nézd meg, érdemes időt szánni a kastély kiállításaira! Több képet most már fel nem teszek - csak egyet - nézd meg magad a kiállításokat és a kastélyt! Ki tudja, tán te is ott találod azt a finom hölgyeményt!

Utunkat a kastély emeletén folytattuk. Itt kapott helyet az a kiállítás, ahol az írógépeket is megtalálhattuk. Idén, január 31-én nyílt meg ugyanis a kastélyban, állandó tárlatként a Helytörténeti és Technikatörténeti Kiállítás, melyről bizton állíthatjuk, hogy valóban országos jelentőségű tárlat! Van itt (motor)bicikli, magnó, televízió, de sok más érdekesség is. Nézd meg magad! Látogass el Perkátára! A kiállítás darabjai korábban magángyűjtemény részét képezték, létrehozása a helyi születésű Rajcsányi László érdeme. Dobpergést kérünk és hozzá zenét! És még ezt az egyetlen képet!

kirándulás  földvár  Szomszédok Makarenkoi pofon

Mindenki megtalálja a kiállításon a kedvenc témáját! Szóval inkább nézzétek meg! Tutti jóóó! Érdemes megnézni! Ugyan cirill betűs írógépet nem találtunk, azonban a derék – írógéppel megfűszerezett – „Makarenkói pofon” ígéretét ott lebegtettük a renitens kissrác felett, aki igencsak artikulálatlan hanggal örvendeztette meg a társaságot, amidőn meglátta az írómasinákat. Aztán persze a kissrác is újra élvezte a kirándulást, melyet megspékeltek egy jó focival a kastélyparkban is, Gyermekei aranyköpéseit szorgosan gyűjtő barátom kissrácával.

Mi pedig – az írógép kissráchoz vágása helyett – a Hami Büfében fejeztük be az iddogálást, miközben újra felidéztük – hüvelyk és mutató ujjaink összedörzsölésével –, hogy micsoda finomhangolást is végeznénk a kis kastélyi hölgyeményen… Ekkor kaptuk a hírt, hogy Mester barátunkat elengedték a következő túránkra (ó, azok az asszonyok!). Szóval, most ugyan elpályázunk, de...

Innen folytatjuk!

Addig is, ha tetszett, ajánld másoknak is!

Vagy kövess minket a Facebookon

Előre! És látogass el Perkátára! Sok érdekesség rejtezik ottan...

kirándulás  földvár  Szomszédok Makarenkoi pofon

... és hátha te is összefutsz azzal a kis hölgyeménnyel...

„AVE CAESAR!” – AVAGY RÓMA BEMASÍROZ A FILMMŰVÉSZETBE IV.

POFON

„Ave Caesar!” - zengi teljes torokból több ezer ember, számos jobbnál-jobb filmben. Az ókori Róma - különösen a császárkori Róma - hálás téma, legyen szó akár az irodalomról, a képzűművészetről vagy akár a filmművészetről. Amikor beköszöntött a mozgókép kora, a Római Birodalom légionáriusai bemasíroztak a filmvászonra, hogy aztán ott is maradjanak, mialatt Ben-Húr és a „Gladiátor!” Maximusa adták egymásnak a kilincset az aktuális császárnál… Sorozatomban arra vállalkozom, hogy bemutassam e filmeket, saját koruk, a történelem, egyszersmind a történelmi regények és sok más érdekesség tükrében. Kitérve olyan történetekre is, amelyekből ugyan még nem készült film, vagy tv-sorozat, de nagy benne a lehetőség…

AD. 1964 – AZ ÉV, AMIKOR A RÓMAI TÖRTÉNELMI FILMEK KÉSZÍTÉSE AKKORA POFONT KAP, HOGY 36 ÉVRE PADLÓT FOG!

A „Gladiátor” megbukott! Anyagi kudarc volt!  Hitted volna?! Pedig így van! Csakhogy erre nem 2000-ben, hanem 1964-ben került sor! Ekkor debütált a filmvásznon „A Római Birodalom bukása” című film, mely immár sokadik volt a sorban a kardozós, szandálos, római kort ábrázoló alkotások közül, a „Quo vadis” 1951-es bemutatása óta – és végül egy korszak végét jelentette… Nagy pofon volt! Köszönjük készítők!

POFON

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Anthony Mann rendező és a készítők bizony beleadtak apait-anyait. Kivételesen nem olasz földön, de ismételten felépítették az ókori Róma díszletét, Madrid mellett. A római Forumot 92.000 négyzetméternyi területen húzták fel, de más szabadtéri díszlettel is operáltak. Mindezek mellett a főbb szerepekre szerződtették a korszak egyik nőideálját (és szex szimbólumát), a „Quo vadis”-ban már feltűnő Sophia Lorent – aki Lucillát, a császár lányát játszotta.

Szerződtették továbbá a szakmában addigra már nevet szerzett Alec Guinnesst – aki itt még nem tudta, hogy a filmbéli Marcus Aurelius Antoninus császár szerepe után majdan egy bizonyos jedi lovag, Obi-Wan utált bőrébe is bele fog bújni…

Ismerősek nevek? A „Gladiátor” című filmben már találkozhattunk velük. Marcus Aurelius császárt 2000-ben Richard Harris alakította. Külön érdekesség, hogy Richard Harris neve már szóba került 1964-ben is, de még Commodus császár szerepére…

POFON

Lucillát a „Gladiátor”-ban Connie Nielsen alakította. Emlékszünk híres jelenetére Maximusszal, a germán télben.

Lucilla bundát visel, mindkettő filmben. De mi a helyzet vajon a két film történetével? Mi a közös bennük és mi az, ami más? És miért is állítottuk azt, hogy a „Gladiátor” film 1964-ben megbukott?

„A RÓMAI BIRODALOM BUKÁSA” BUKÁSA

A film pénzügyileg bukás lett – tehát „A Római Birodalom bukása” bukását így kiveséztük. Ezután nem is készült ilyen monumentális kosztümös római film. Az új kezdetet pontosan a „Gladiátor” jelentette 2000-ben. Támadott és győzött!

POFON

Kár volt  a filmért 1964-ben! Vannak benne magvas gondolatok, tetten érhető benne az igényesség, továbbá van benne jól megkomponált jelenet is. Még ha nem is egy „Quo vadis”, mégis különösen jól ábrázolja annak a folyamatnak a kezdetét, amely valóban a Nyugatrómai Birodalom bukásához vezetett, évszázadokkal később. A film zárógondolata: nagy birodalmat külső erők nem dönthetnek meg, az erjedés, ami a bukáshoz vezet, belülről fakad. Ez az erjedés kezdődött el Marcus Aurelius császár halálával. A NAGY Marcus Aurelius császár szobra amúgy ismerős lehet annak, aki már Rómában járt. De nem tudom, mennyire köztudott az, hogy bizony csak azért maradhatott fenn a római Capitolinus dombon, mert a kései korok keresztényei Nagy Konstantin - a kereszténységet Kru. 337-ben először felvevő császár - szobrának nézték! Vicces, egyben nagy pofon is az új vallásnak: tudniillik a derék Marcus Aurelius alatt is volt egy cseppnyi keresztényüldözés...

A filozófus császár halálával aztán végleg véget ér egy korszak Kru. 180-ban. Az ezt megelőző száz esztendő során az úgynevezett Antoninus dinasztia tagjai (a „jó császárok”) nem vérségi alapon örökítették tovább a hatalmat – nem is volt fiúgyermekük a császároknak –, hanem mindig kiválasztották az arra érdemes utódot, örökbe fogadták, vagy kinevelték. Röviden és tömören: egy olyan őrült, alkalmatlan, dilettáns fiatal hülyegyerek, mint Commodus, még a trón közelébe se kerülhetett!

A bölcs Marcus Aureliusnak volt egyedül fiúgyermeke, száz év után. Látta, hogy alkalmatlan a trónra, de a „Gladiátor” című filmben foglaltakkal ellentétben könnyelműen bízott benne, hogy Commodus alkalmas lesz a trónra, idővel… Nos, amint trónra került, a Római Birodalom kutyául rossz kezekbe került. 1964-ben és 2000-ben színészek alakították, feltűnése a filmvásznon izgalmat hozott, igazi csemegét a film nézése során. Róma azonban a saját bőrén tapasztalhatta egykoron személyét. Marcus Aurelius! Köszönjük szépen! Kutyául rossz választás volt a fiad! Pofon a birodalomnak!

POFON

Commodus uralomra kerülésével sajnos mégis  Nero császár és más őrült uralkodók önkényuralma tért vissza. Életét összeesküvés oltotta ki Krisztus után 192-ben, majd Pertinax rövid uralma után a praetorianusok – azaz a császári testőrség – árvetést rendezett: kijelentették, hogy annak az igényét támogatják, aki a legtöbb jutalmat kínálja… Ez az 1964-es film zárójelenete. A trón kiárusítása precedenst teremtett. A római légiók egyre inkább császárcsináló szerepbe kerültek a későbbi évszázadban – azt támogatták, aki többet fizetett –, így támogatásukban a mindenkori császár csak addig lehetett biztos, amíg az államkincstár vagy magánvagyona bírta. A birodalom - a külső ellenség és a belháboruk miatt - évszázadra lángokba borult!

Több császárt megöltek a hadsereg lázadásainak keretében… Caracalla császárral például akkor végeztek (Kru. 217-ben), amikor szükségét végezte, ergo: hiába építtetett fürdőt, ő is befürdött… Az adóemeléseket és a lakosság elégedetlenségét csak tetőzte a külső ellenség, a barbár germánok folyamatos támadása a Rajna és a Duna folyók mentén, mely ellenséggel szemben akkor már harmadik évszázada harcolt a birodalom… és végül elbukott Kru. 476-ban, Nyugaton… De a totális bukás még messze volt Kru. 180-ban, amikor Marcus Aurelius császár meghalt a Duna menti Vindobonaban (Bécs)

A totális bukáshoz ugyanakor az is hozzájárult, hogy a filozófus császár utóda, Commodus – a „Gladiátor” című filmben történt utolsó ütközettel ellentétben – elszalasztotta a lehetőséget, hogy végleg leszámoljon a germánokkal a Duna mentén, s apja tervét keresztülvíve új provincia (tartomány) létesítésével tegye biztonságosabbá a birodalom északi területeit. Az a fény tehát, amely bevilágította a Római Birodalmat, Kru. 180-ban hunyt ki, Marcus Aurelius halálával. Mindkettő film, „A Római Birodalom bukása” és a „Gladiátor” is itt veszi fel a fonalat, 180-ban, Krisztus után, közvetlenül a császár halála előtt. A bukás kezdetét mindkettő film jól bemutatja. Megbukni viszont csak az első film bukott meg. A másik győzött! Kiütéses győzelmet aratott!

POFON

De talán a bukás is hozzájárult, hogy a „Gladiátor” újraértelmezte a storyt. Egy merőben új megközelítésű történetet tárt a nézők elé, megőrizve persze a főbb történelmi szálakat és számos mozzanatot is az 1964-es alkotásból. De nem remake-ként tálalta, jóllehet amit az alkotók tettek, az bizony megfelel egy film remake-ének, újragondolt, újraforgatott változatának (hozzáteszem, hogy remake esetén az eredeti változat jogainak a megvásárlása is szükséges lett volna). Ami ezután következett, az már Oscar történelem…

„GLADIÁTOR” versus „A RÓMAI BIRODALOM BUKÁSA”

A „Gladiátor” a római Colosseum és a gladiátorviadalok szemszögéből mutatja be a Krisztus utáni második évszázad Római Birodalmát, a hatalompolitikai játszmákat. „A Római Birodalom bukása” pedig a római hadsereg (a légiók) és a germán barbárok szemszögéből közelít a korszakhoz.

POFON

Központi elem mindkét filmben a császár, Commodus és egy római hadvezér közötti ellentét. A római hadvezért a „Gladiátor”-ban Maximusként hívják.  Az 1964-es alkotásban pedig prózaibb nevet kapott: Livius. Utóbbit történetesen Stephen Boyd alakította...

Ismerős a neve? Ha nem, akkor elárulom, hogy arról a színészről van szó, aki 1959-ben még Messala bőrébe bújva hajtotta a fogatot a „Ben-Húr”-ban, a címszereplő hős ellenfeleként és ellenségeként...

A „Ben-Húr”-ról a későbbiekben még lesz szó, de most térjünk vissza a párba álíltott két filmünkre! Mindkét alkotás – a „Gladiátor” és az 1964-es film is – Vindobona mellett kezdődik, a fronton, Marcus Aurelius halála előtt. A császár minkét filmben felajánlja a trónt hadvezérének (Livius, Maximus) aki azt nem fogadja el. Az 1964-es alkotásban a császárt nem ölik meg, ebben az alkotásban Commodus ráadásul régi jó barátjának tekinti Liviust, s életben is hagyja, hogy aztán kettejük viadala, machinációi végig kísérjék – sok esetben érthetetlen módon – az egész filmet.

POFON

A germán harcteret elhagyva mindkét film Rómában folytatódik, pazar tömegjelenetekkel. Az 1964-es filmben Commodus diadalmenete kidolgozottabb, ráadásul itt a Forum is arányos, hiteles, míg a „Gladiátor”-ban elnagyolt, még ha látványos is...

Végül mind a két film egy nagy párbajjal ér véget, amiben megküzd a császár és a hadvezér. A különbség csak annyi, hogy Commodus ellenfele, Livius életben marad „A Római Birodalom bukása” című filmben.

Ellenben Maximus megtér legyilkolt szeretteihez (az 1964-es filmben nem volt családja, szerelmük ezért beteljesedhetett Lucillával). A küzdelem végén pedig mindkét filmben a praetoriánus gárda tagjai és a hadvezérek (a Gladiátor-ban Quintus) veszik át a hatalmat. Nos, mi ez, ha nem a „Gladiátor” film elődje?!

POFON

Mindazonáltal a „Gladiátor” végén mégis nyugodt szívvel álltunk fel a mozi végén: talán rendben lesz minden Rómában, a város és a szereplők immár szabadok! Maximus áldozata nem volt hiába való! „A Római Birodalom bukása” realistább végű és nyomott hangulatban hagyjuk ott a történetet. Annál a valós történelmi eseménynél ér véget a film, amikor a praetorianusok elárverezik a trónt: kijelentik, hogy annak trónigényét támogatják, aki a legnagyobb jutalomban részesíti őket… Ez már egy új Róma! Árnyék borul alá a birodalomra...

Ennyit a filmekről. Akit pedig érdekel a korszak szépirodalmi feldolgozása is, annak figyelmébe ajánlom Marcellus MihályPannonia provincia történetét feldolgozó – regénysorozatát. A regény szerint Commodus nem is Marcus Aureliustól, hanem annak iszákos, viszonylag fiatalon elhunyt társcsászárától, Lucius Verus-tól származott. Emlékezetes Commodus siráma a „Gladiátor”-ból: „Mintha nem is engem akartál volna fiadnak!” De akár vér szerinti fia volt Marcus Aureliusnak, akár nem, tény, hogy Commodusszal megkezdődött a Római Birodalom bukása… Jó nagy sallert adtál Rómának! Köszönjük Commodus!

Folytatjuk!

fuszeresjakvaj

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.