Kirándulás és néhány rándulás  – ezzel a címmel debütált anno a legendás Tom & Jerry sorozat egyik epizódja, melyben a szabadságát töltő horgászó homo sapiens sapiens (közismertebb nevén: a Zember) a végén agyba-főbe veri kedvenc macsekunkat. A történet szerint Tom gazdája horgászni megy. A macska belelkesül és vele tart – Jerry egeret senki sem hívta. A két állat – szokásához híven – hozza a formáját és végül az egész kirándulásukra azt mondhatjuk: „Állat!” Főleg, hogy az ominózus részt – suttyomban – a hajdani Csehszlovákiában rajzoltatták! Ettől is olyan állatira kisvakondos a fű… De vajon létezik állatira jó kirándulás? Járjunk utána! Ja, csak szólok: ez egy blog, nem információs-tudományos-szupersztráda! Szóval be ne pipulj tőle! Inkább nesze, itt egy háztömb! Ismerős?

Makarenko írógépének margójára, Kutya-módra

Épp a Szomszédok egyik forgatási helyszínén voltunk Alternatív történész barátommalnevezetesen Sümeghy & Kutya Urak presszójában, a Muskátli Sörözőben –, amikor elmeséltem barátomnak, milyen akcióra is készül a társaság.

Közismert az úgynevezett „Makarenkói pofon”, azonban kevesen tudják, hogy a derék szovjet pedagógus totál ellenezte az erőszakot, testi fenyítést a nevelésben. Azt meg végképp kevesen tudják, hogy pályája egyik mélypontjaként értékelte, amikor történetesen egy írógépet vágott egy fiatal fejéhez.

kirándulás  földvár  Szomszédok Makarenkoi pofon

Jóllehet nem találta el az írógéppel a célszemélyt, azonban erről Informatikus barátunk kisfiának nem kell tudnia. A rosszcsont kisrácot néha pontosan a „Makarenkói pofon” ígéretével fenyítjük, amit néha meg is kap… Nos, hogy jólnevelt kisrácot faragjunk belőle, fejsze helyett elhatároztuk, hogy elvisszük a perkátai kirándulásunkra (is), ahol a túra végén a kastélyban egy olyan kiállítást is megtekintünk, ahol többek között számtalan jobbnál-jobb írógép is ki van állítva.

Útközben pedig elmeséljük neki Makarenkó bácsi és az írógép históriáját… Mivel nemrégiben töltötte be a kilencedik életévét, isten éltesse még kilencven kilenc évig! Okos srác, amikor nem lövöldöz a húga szeme felé játékpisztollyal… Már nem emlékszem, hogy ez az előtt vagy az után volt, hogy megmutattuk neki Makarenko képét… Nos, az írógép és a kiállítás persze ürügy is volt, mivel tudtuk, hogy közelg Alternatív történész barátom születésnapja, amit a túrán szándékoztunk megünnepelni, s hát valamilyen módon el kellett őt csalni…

Miután megittuk itókánkat Sümeghyék helyén, megnéztük még a gazdagréti gyönyörű templomot és a Csíkihegyek utcát is, ahol a sorozat forgott. Emléktábla nem hirdeti, hogy itten grasszált a „közös Böhm”, de a lényeg, hogy mi tudjuk. Egy tábla azért van, ami hírdesse, hogy a ház valamilyen díjat nyert azér'... de most már...

...irány Perkáta!

A terv az volt, hogy megtekintjük a bronzkori földvárat, amelynek hatalmas falai máig látszanak, főleg a Dunaújváros felé vezető főútról. Ezt követően pedig a kastélyban folytatjuk. A földvár maga az úgynevezett Vatya kultúra emléke, amely erődített földvárairól is ismert.

Már a településre vezető úton felkészítettük Informatikus barátom kissrácát, hogy írógépekkel fogunk találkozni… Rajtuk és alternatív történész barátomon kívül velünk tartott még Gyermekei aranyköpéseit szorgosan gyűjtő barátom is, akinek kisfia – ha jól emlékszem – a földvár falának láttán nem aranyköpéssel örvendeztetett meg ezúttal bennünket, de valami cifrával, mivel abban a hitben volt, hogy várat fog látni, a „föld” szó felett pedig elsiklott…

kirándulás  földvár  Szomszédok Makarenkoi pofon

Nos, leszálltunk a buszról és megkerestük a Peru Büfét, a túra kiindulópontját. Mester barátom is velünk szeretett volna tartani, hogy – immár majd féltucadik – gyermekének születése előtt, még talán utoljára, de matt másnaposra igya magát, azonban berendelték melózni, s csak telefonon át közvetíthettük számára, mennyire vizezett a csapolt ser a kocsmában… Miután üveges sörrel helyrehoztuk a hibát, konstatáltuk, hogy a törzsközönség olyan, mint A mi kis falunkban, így többet nem csodálkoztunk a csapolt ser állagán...

Nekilódultunk inkább és a Mátyás király utcán keresztül a Perkátai-vízfolyás felé vettük az irányt. Itt már nagyon ficánkolt Informatikus barátom kissráca, mert folyton Makarenkó és az ő írógépe volt a téma… hogy hogyan vágta a delikvens fejéhez…

Nos, az utca végén lefordultunk jobbra a vízfolyás felé. Egy rövid túra után jobb kéz felé a vízfolyás volt látható, bal kéz felöl pedig a földvár hatalmas fala magasodott elénk. Máig lélegzetelállító, kolosszális, egyszersmind értékes, kulturális kincsünk! Nézd meg magad is!

kirándulás  földvár  Szomszédok Makarenkoi pofon

A völgyben a két fiú elővette labdáját, a csapat vígan focizott, majd a felnőttek a magukkal hozott pezsgővel megünnepelték Alternatív történész barátom születésnapját. Isten éltesse sokáig! És mivel Gyermekei aranyköpéseit szorgosan gyűjtő barátom kissrácának is nemrégiben volt a születésnapja, őt is sok boldogság érje, Isten éltesse! A pezsgő, nos, az jól megoldotta a nyelvét, mármint Alternatív történész barátomét és számos sziporkát kaptunk arról, mi lett volna, ha a Dél győz az amerikai polgárháborúban, aztán követtük a vízfolyás és a földvár fala által kijelölt utat.

Balra húzódott a fal, jobbra a vízfolyás, több, mint egy kilométeren át (a képen pont fordítva). A levegőt harapni lehetett… meg a szendvicset… A vízfolyás aztán egy ponton beletorkollott a Pistolai-patakba, mi pedig lassan kijutottunk a műútra.

És most jöjjön Makarenko írógépe! Ja, az írógép már volt!

Az úton aztán besétáltunk a kastélyhoz, melyet pár éve gyönyörűen felújítottak. Érdemes megsasolni! Gyermekei aranyköpéseit szorgosan gyűjtő barátom a kirándulásunk előtt már járt is a kastélyban, ahol elmondása szerint egy gyönyörű kis fekete hölgyemény kalauzolta el. Ha te is kíváncsi vagy rá, kukkants csak be a kastélyba!

kirándulás  földvár  Szomszédok Makarenkoi pofon

Most is így volt, ottjártunkkor is ott volt a kis hölgyemény! Sőt! Igencsak kellemes asszociációra ingerelt, amikor megláttuk a kiállításon a rádiókat, ugyanis a nyálcsorgató férfiak gyülekezete bizony finomhangolást akart végezni, de nem ám a rádiók gombján, hanem a kis hölgy mellbimbóin, hátha bejön a végén a Szabad Európ-aaa…  Mert bizony mindenki a lánykát akarta finomhangolni, azonban végül a rádió lett, na...

De vissza a kastélyra! A Győry család építtette, amely a település múltjában jelentős szerepet játszott a tizennyolcadik század óta. A családdal kapcsolatos állandó kiállítás mellett a kínai kultúrával foglalkozó állandó tárlat is helyet kapott az épületben, mivel a település testvértelepülése a kínai Huaxiang. Nézd meg, érdemes időt szánni a kastély kiállításaira! Több képet most már fel nem teszek - csak egyet - nézd meg magad a kiállításokat és a kastélyt! Ki tudja, tán te is ott találod azt a finom hölgyeményt!

Utunkat a kastély emeletén folytattuk. Itt kapott helyet az a kiállítás, ahol az írógépeket is megtalálhattuk. Idén, január 31-én nyílt meg ugyanis a kastélyban, állandó tárlatként a Helytörténeti és Technikatörténeti Kiállítás, melyről bizton állíthatjuk, hogy valóban országos jelentőségű tárlat! Van itt (motor)bicikli, magnó, televízió, de sok más érdekesség is. Nézd meg magad! Látogass el Perkátára! A kiállítás darabjai korábban magángyűjtemény részét képezték, létrehozása a helyi születésű Rajcsányi László érdeme. Dobpergést kérünk és hozzá zenét! És még ezt az egyetlen képet!

kirándulás  földvár  Szomszédok Makarenkoi pofon

Mindenki megtalálja a kiállításon a kedvenc témáját! Szóval inkább nézzétek meg! Tutti jóóó! Érdemes megnézni! Ugyan cirill betűs írógépet nem találtunk, azonban a derék – írógéppel megfűszerezett – „Makarenkói pofon” ígéretét ott lebegtettük a renitens kissrác felett, aki igencsak artikulálatlan hanggal örvendeztette meg a társaságot, amidőn meglátta az írómasinákat. Aztán persze a kissrác is újra élvezte a kirándulást, melyet megspékeltek egy jó focival a kastélyparkban is, Gyermekei aranyköpéseit szorgosan gyűjtő barátom kissrácával.

Mi pedig – az írógép kissráchoz vágása helyett – a Hami Büfében fejeztük be az iddogálást, miközben újra felidéztük – hüvelyk és mutató ujjaink összedörzsölésével –, hogy micsoda finomhangolást is végeznénk a kis kastélyi hölgyeményen… Ekkor kaptuk a hírt, hogy Mester barátunkat elengedték a következő túránkra (ó, azok az asszonyok!). Szóval, most ugyan elpályázunk, de...

Innen folytatjuk!

Addig is, ha tetszett, ajánld másoknak is!

Vagy kövess minket a Facebookon

Előre! És látogass el Perkátára! Sok érdekesség rejtezik ottan...

kirándulás  földvár  Szomszédok Makarenkoi pofon

... és hátha te is összefutsz azzal a kis hölgyeménnyel...